Klachten en vertrouwenspersonen

Klachten

Ben je een klant van een Voedselbank?

Voor klachten over die Voedselbank dien je je te wenden tot het bestuur van de Voedselbank Haarlemmermeer en wel bij de secretaris (secretaris@voedselbankhaarlemmermeer.nl). In dien de klacht de secretaris betreft, dan kun je de klacht indienen bij de voorzitter (voorzitter@voedselbankhaarlemmermeer.nl). Het beklaagde bestuurslid zal de klacht uiteraard niet behandelen.

Indien de klacht een (vermoeden van) integriteitsschending of grensoverschrijdend seksueel gedrag betreft, wordt uitdrukkelijk verwezen naar de Integriteitscode die als Bijlage 6 toegevoegd is aan het Voedselbank Reglement 2024. De klacht wordt behandeld door het bestuur van de Voedselbank Haarlemmermeer. Hier is geen taak weggelegd voor Voedselbanken Nederland, maar in het geval dat je toch vragen hebt over de algemene gang van zaken bij proces daarnaartoe, kan je terecht bij welkom@voedselbankennederland.nl, ze nemen dan contact met jou op. Jouw bericht wordt vertrouwelijk behandeld, tenzij je toestemming geeft om dit bij anderen aan te kaarten.

Ben je vrijwilliger bij een Voedselbank of bij Voedselbanken Nederland?
Je kunt jouw klacht indienen bij het bestuur van de Voedselbank Haarlemmermeer. Wij hanteren hierbij de Klachtenregeling 2023 van Voedselbanken Nederland. Deze vind je hier. Als de klacht een bestuurslid betreft, dient de klacht bij hetzij de secretaris of, indien hij/zij de beklaagde is, bij de voorzitter te worden ingediend. De klacht wordt behandeld door de niet beklaagde bestuursleden. Indien de klacht een (vermoeden van) integriteitsschending of grensoverschrijdend seksueel gedrag betreft, wordt uitdrukkelijk verwezen naar de Integriteitscode die als Bijlage 6 toegevoegd is aan het Voedselbank Reglement 2024.

De klacht wordt behandeld door het bestuur van de Voedselbank Haarlemmermeer. Hier is geen taak weggelegd voor Voedselbanken Nederland, maar in het geval dat je toch vragen hebt over de algemene gang van zaken bij proces daarnaartoe, kan je terecht bij welkom@voedselbankennederland.nl, we nemen dan contact met jou op. Jouw bericht wordt vertrouwelijk behandeld, tenzij je toestemming geeft om dit bij anderen aan te kaarten.

Ben je leverancier of op andere wijze betrokken bij Voedselbank Haarlemmer?
Je kunt jouw klacht bij het bestuur van de Voedselbank Haarlemmermeer. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kun je een verzoek doen om bemiddeling doen bij Voedselbanken Nederland. De klacht kan ter bemiddeling worden gestuurd naar klachten@voedselbankennederland.nl. Dit emailadres is vertrouwelijk en slechts toegankelijk voor daartoe door het bestuur van Voedselbanken Nederland gemachtigde personen.

Interne klachten?
Het gaat hierbij om klachten van voedselbanken over andere voedselbanken, over een regionaal distributiecentrum, over Voedselbanken Nederland, over andere organisaties die nauw met Voedselbanken Nederland zijn verbonden en als zodanig zijn aangewezen, of over het Regionaal Overleg Platform en vice versa. Deze klachten worden behandeld door het bestuur van de organisatie waartegen de klacht is gericht. In alle gevallen wordt een maximale inspanning verricht de klacht in goed overleg tussen partijen op te lossen, waarbij Voedselbanken Nederland desgevraagd een bemiddelende rol speelt. De klacht kan ter bemiddeling worden gestuurd aan klachten@voedselbankennederland.nl.

Als de kwestie door bemiddeling van de vereniging niet tot een bevredigende oplossing leidt, staat voor elk van de betrokken partijen de mogelijkheid van beroep open bij het Arbitragecollege Voedselbanken Nederland, dat een bindende uitspraak doet. Ook dit verzoek kun je indienen via het adres klachten@voedselbankennederland.nl. Het verzoek wordt dan doorgezonden aan de secretaris van het Arbitragecollege.

Vertrouwenspersonen

dhr Kees van Lent
Email: kees@stalopdekaag.nl
Mobiel: 06 51 98 11 65

Als vrijwilliger kun je de hulp van een vertrouwenspersoon inroepen als je te maken krijgt met ongewenst gedrag zoals pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, of agressie en geweld op de werkvloer. Ook met vermoedens van misstanden, zoals diefstal, fraude en oneerlijk toedelen van voedsel kan een vrijwilliger bij de vertrouwenspersoon terecht. Zie ook de Integriteitscode die als Bijlage 6 toegevoegd is aan het Voedselbank Reglement 2024.

Je kunt natuurlijk met je probleem naar een coördinator of bestuurslid toegaan. Maar soms bestaat de behoefte om met iemand anders, meer anoniem, vertrouwelijk te praten. De vertrouwenspersoon vertelt niemand dat er contact is gezocht tenzij jij daarmee hebt ingestemd. Samen met jou bekijkt de vertrouwenspersoon wat er nodig is, zodat jij jouw werk als vrijwilliger weer veilig en met plezier kunt doen. Jij houdt zelf de regie over het proces; de vertrouwenspersoon staat je daarin bij.

Let wel, de vertrouwenspersoon bemiddelt niet in een werk/vrijwilligersconflict, neemt het probleem niet van je over en gaat niet onderzoeken of uitzoeken wie er gelijk heeft. De communicatie met vertrouwenspersonen is en blijft vertrouwelijk tenzij jij zelf toestemming hebt gegeven om een en ander ook bij derden aan te kaarten. Echter, in het geval dat het een om een integriteitsmelding gaat kan de ernst van het geval meebrengen dat derden moeten worden ingelicht.

Je kunt de vertrouwenspersoon telefonisch of via mail benaderen. Na jouw mail komt de vertrouwenspersoon met wie jij contact hebt gezocht vertrouwelijk bij jou op jouw melding terug.