NIEUW VENNEP – De klanten bij Jumbo Nieuw Vennep hebben in de periode van 5 februari t/m 5 maart 37 pakketten ingeleverd en ook een hele kar met losse producten. We zijn hier als Voedselbank Haarlemmermeer heel erg blij mee, vooral omdat we 1 februari al een inzameling hadden gehad met erg hoge opbrengst.
Klanten bedankt hiervoor en ook Jumbo Nieuw Vennep die dit mogelijk heeft gemaakt.
Jumbo winkels zijn lokaal nauw betrokken bij de buurt en werken vaak samen met lokale Voedselbanken. Dat bracht de supermarktketen op het idee om vanuit de jarenlange samenwerking met Voedselbanken Nederland samen met klanten een extra helpende hand te bieden. De landelijke donatieactie loopt van woensdag 5 februari tot en met woensdag 26 februari.
Samen voor een betere buurt
Marjolein Verkerk, manager MVO bij Jumbo Supermarkten vertelt bij de uitreiking van de 1.000 pakketten voor Voedselbanken Nederland: “Als familiebedrijf voelen we ons verantwoordelijk om de wereld iedere dag een beetje beter te maken, voor de huidige én toekomstige generaties. Samen met onze collega’s uit onze winkels gaan we iedere dag voor een betere buurt door klanten, buurtgenoten en partners met elkaar te verbinden. Wij geloven dat we met onder andere voeding een bijdrage kunnen leveren aan de verbinding tussen mensen voor een betere buurt. Winkels organiseren daarom deze weken lokaal een Voedselbankactie om zo een stap te zetten voor buurtgenoten die wat extra’s kunnen gebruiken.”
Elke euro donatie, twaalf euro maatschappelijke waarde
Het belang van hulp aan de Voedselbank is groot. Elke gedoneerde euro aan de Voedselbank levert twaalf euro aan maatschappelijke waarde op. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Wat is de sociale impact van Voedselbanken Nederland’, dat is uitgevoerd door Deloitte. Paul van Berkel, vicevoorzitter van Voedselbanken Nederland is daarom blij met het gebaar van Jumbo én haar klanten: ”Voedselbanken Nederland en de aangesloten lokale Voedselbanken draaien volledig op donaties en de inzet van vrijwilligers. Dat heeft echt veel impact. Als we voor alle voedseldonaties zouden moeten betalen en alle vrijwilligers zouden vervangen door betaalde krachten, dan zou de maatschappelijke waarde van de investering teruglopen van 12 euro naar 1 euro. Zo belangrijk zijn donaties van bedrijven als Jumbo dus. En niet te vergeten de door de niet aflatende inzet van onze vrijwilligers die zich gemiddeld 8 uur per week voor onze organisatie inzetten.”
Jumbo en klanten voor Voedselbanken
Jumbo startte het nieuwe jaar met een grootse spaaractie, waarbij klanten in heel Nederland kunnen sparen voor een boodschappenpakket ter waarde van ruim 50 euro. Bij elke besteding van €10 in de winkel of via Jumbo.com ontvangen klanten één spaarzegel. Klanten kunnen een volle spaarkaart van 50 zegels, samen met een bijbetaling van €5, inwisselen voor een royaal boodschappenpakket, samengesteld om in de behoeften van het hele gezin te voorzien. Met deze spaaractie wil Jumbo haar klanten op een bijzondere manier verrassen en klanten na de dure decembermaand een handje helpen. Om ook buurtgenoten die zich dit niet kunnen veroorloven te helpen, nodigt Jumbo klanten uit om hun pakket of producten uit het pakket te doneren aan de lokale Voedselbank, voor degenen die het hard nodig hebben. In iedere Jumbo winkel in Nederland kunnen klanten na het kassagebied een plek een donatieplek vinden, waar ze vrijblijvend producten kunnen doneren.