Jaarverslag 2017

VOEDSELPAKKETTEN De voedselpakketten bestaan uit een vast aantal houdbare voedingsmiddelen die in een cyclus van twaalf weken voor de nodige variatie zorgen. Er zijn 3 soorten voedselpakketten:

Voedselpakket A is standaard voor eenpersoonshuishoudens
Voedselpakket B is voor huishoudens van 2-3 personen
Voedselpakket C is voor grotere huishoudens vanaf 4 personen
De samenstelling is gelijk, maar de hoeveelheden van de verschillende levensmiddelen in het pakket verschillen en bestaan uit: macaroni, rijst, soep, melk, eieren, visconserven, cornedbeef, thee, koffie, suiker, chocopasta, hagelslag, groenteconserven, halvarine, bak en braad, pindakaas, jam, shampoo, allesreiniger, tandpasta, afwasmiddel. Er is een aanvulling met verse artikelen zoals brood, fruit, groente, champignons en wat wij verder van de diverse winkeliers uit de Haarlemmermeer of van het Regionale Distributie Centrum ontvangen. Ook artikelen als zeep, tandpasta, shampoo, allesreiniger en afwasmiddel worden uitgedeeld, omdat aan persoonlijke en huishoudelijke hygiëne veel waarde wordt gehecht.

Naast de A, B en C pakketten wordt er gezorgd voor een extra aanvulling van voedsel voor de zeer grote gezinnen in de vorm van een D en E pakket. Ook op basis van het beschikbare leefgeld is er een verfijning doorgevoerd. Zo kan bijvoorbeeld aan een eenpersoonshuishouden dat minder dan de helft van de voedselbank norm te besteden heeft toch een B-pakket worden toegekend.

Gemiddeld zijn er in 2017 per huishouden wekelijks 2,2 kratten voedsel uitgedeeld met een waarde van € 82,50. (2016: € 57.25). De waardestijging van de pakketten komt met name vanwege de grotere toevoer van vleesproducten. Van het uitgedeelde voedsel kwam 73% uit Haarlemmermeer en werd 27% ontvangen via het Regionale Distributie Centrum van de voedselbanken in Noord-Holland.

VOEDSELDEPOT In 2017 hebben we goederen opgeslagen en verwerkt in onze loods op het AM-terrein te Hoofddorp. Een gebouw met een eigen kantoor, een kantine en vergaderruimte, eigen toiletgroepen, aparte opslag wasmiddelen en hygiëne producten, een grote verwerkingsruimte, ruime opslag voor Non-Food producten én 10 m3 vriesruimte, 16 m3 koelruimte. Ook een afgifteruimte, alsmede een kantine om onze klanten te ontvangen maken deel uit van onze loods.

Vanuit onze loods is het mogelijk om onze klanten wekelijks te voorzien van een hoogwaardig voedselpakket; buiten de openingstijden is contact altijd mogelijk via het nummer 06-8309 8398; dit nummer is dagelijks (ook in het weekeinde bereikbaar) voor vragen en verzoeken om producten op te halen.

DISTRIBUTIEPUNTEN Er zijn in de Haarlemmermeer totaal zes distributiepunten:
Hoofddorp, Loods AM terrein Hoofddorp via Debbemeerstraat 29

Nieuw-Vennep, Gebouw De Rank, Eugenie de Previnaireweg 14
Rijsenhout, Protestantse Kerk, De Werf 2
Badhoevedorp, Gebouw Lady Baden Powell, Reigerstraat 38-40
Vijfhuizen Gebouw De Poterne, Vijfhuizerweg 969
Zwanenburg, Protestantse Gem Halfweg Zwanenburg, Wilhelminastraat 15 Halfweg

Elke vrijdagochtend worden de pakketten uitgedeeld. De vrijwilligers schenken koffie en thee en bieden een luisterend oor. De huiskamerfunctie van het uitdeelpunt is heel belangrijk voor de klanten. Sommige klanten komen vroeg en blijven lang koffiedrinken. De vrijwilligers op de uitdeelpunten zetten zich met veel plezier in voor onze klanten. Op het uitdeelpunt Hoofddorp werken vrijwilligers van de voedselbank, op de andere uitdeelpunten werken voornamelijk vrijwilligers uit de kerken. Vrijwilligers van het voedseldepot in Hoofddorp verzorgen de pakketten en de chauffeurs brengen ze naar de uitdeelpunten.

VRIJWILLIGERS Voordat het voedsel bij de klanten terechtkomt zijn er inpakkers, chauffeurs, bijrijders, inzamelaars en gastvrouwen/heren in de uitdeelpunten actief om alle werkzaamheden uit te voeren. Soms bieden ook anderen tijdelijke hulp aan, bijvoorbeeld vrijwilligers uit bedrijven in het kader van maatschappelijk ondernemen. Het aantal vrijwilligers is in 2017 gelijk gebleven: we zijn met 113 enthousiaste mensen. Zij zetten zich belangeloos in voor de klanten van de VBHm.

De Vrijwilligerscentrale Haarlemmermeer helpt ons bij het invullen van vacatures. Met alle vrijwilligers wordt een overeenkomst gesloten waarin o.a. de privacybescherming van de klanten en een korte beschrijving van de werkzaamheden is opgenomen. Onze vrijwilligers vallen onder de collectieve ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering die de gemeente Haarlemmermeer heeft afgesloten.